I made it! :)

12 oktober 2017 - Sydney, Australië

Ola lieve mensen,

Het heeft even geduurd maar bij deze dan toch eindelijk het eerste verslag vanuit AUSTRALIË! In mijn vorige blog zei ik dat mijn eerst volgende verhaal vanuit Melbourne zou zijn maar dat is dus niet helemaal waar... Momenteel ben ik namelijk alweer in Sydney aangekomen.  Maar ik zal even bij het begin beginnen. :)

Vrijdag 22 september was het dan zover, mijn reis naar Australië kon beginnen. En wat had ik er zin in jongens!!! De mensen die mij de week vóór mijn vertrek hebben gezien weten dat die uitspraak niet hélemaal waar is. Nee, ik was bloednerveus en wilde eigenlijk helemaal niet gaan. Ik heb zelfs nog geprobeerd mijn moeder over te halen mee te gaan want met mama erbij komt alles altijd goed right?! ;) Maar helaas, ik moest het toch alleen gaan doen.. Mede dankzij mijn lieve vriendin Robin stond ik vrijdagochtend met een lichte kater en zwaar slaaptekort op (grapje love you). Toch was ik klaarwakker en ready to go. Thuis en op Schiphol afscheid genomen van mijn lieve vriendinnen en familie en toen door de douane heen. Sta je dan, helemaal alleen en jezelf afvragend waar je in godsnaam aan begonnen bent. ''Maar je bent er aan begonnen en nu ga je er ook het beste van maken Denise'' (quote van stemmetje in mijn hoofd). Met deze instelling ben ik dan ook het vliegtuig in gestapt en hoppa 21 uur later was ik in  Melbourne, Australia.

Om 19:00 kwam ik aan in het hostel waar ik de eerste 7 dagen zou verblijven. Aangezien ik tijdens mijn reis niet veel had geslapen, had ik mijzelf voorgenomen om lekker vroeg mijn bedje in te duiken. Dit plan was echter al snel van de baan toen ik een meisje leerde kennen die ook net was aangekomen. We zijn samen wat gaan eten en toen we terug kwamen in het hostel bleek er een Pub Crawl te zijn.. daar konden we natuurlijk geen nee tegen zeggen?! Dus ja hoor, Denise stond op haar eerste avond in Melbourne tot 3 uur in de kroeg. Uiteraard was ik de volgende dag helemaal niks waard en ik heb dan ook een lekkere lazy sunday gehouden.

Maandag begon ik de dag vol goede moed en het leek mij leuk om een walking tour te doen. Deze begon bij mijn hostel en zo zou ik snel een redelijk beeld krijgen van Melbourne. Dit bleek te kloppen en tijdens de tour ben ik veel te weten gekomen over de geschiedenis, architectuur en cultuur van de stad. Wat mij hiervan vooral is bijgebleven zijn de vele straatjes die vol staan met graffiti. In Nederland word je hiervoor opgepakt (ik kan het weten..) maar hier wordt het omarmd en zijn het geliefde steegjes in de stad, geweldig! Tijdens de tour heb ik daarnaast ook nog een heel leuk meisje uit Canada, Lily, ontmoet waarmee ik de volgende dagen Melbourne verder heb verkend.

Het weekend was aangebroken en ik kan je vertellen, dit was HET weekend van het jaar voor vele Australiërs. Waarom? De grote finale van het Australian Football (ook wel Footy) was dit weekend. En waar was deze finale? Juist, in Melbourne. Hier kun je dan ook niet omheen en Australiërs are going crazy for this. Wat is Footy nou eigenlijk? Ik zeg je eerlijk dat ik daar zelf ook nog niet helemaal aan uit ben. Het wordt gespeeld op een cricketveld en het is een soort combinatie van Voetbal, Rugby en American Football. Waarschijnlijk niet de beste omschrijving but who cares? Leuk feitje; tijdens de wedstrijd mag je alles doen en je kunt tijdens de wedstrijd geen straf krijgen. Het is echter wel zo dat na de wedstrijd straffen worden opgelegd zoals bijvoorbeeld een schorsing. Maarja, dit was DE finale dus je kunt wel begrijpen dat het er erg ruig aan toe ging. Ik ben samen met een Nederlands meisje, Lynn, en een aantal Zweedse meisjes de wedstrijd gaan kijken. En Thank God, we hebben gewonnen!  Één groot feest natuurlijk maar Lynn en ik hebben het rustig gehouden aangezien we voor de volgend dag een tour naar Wilsons Promontory hadden geboekt.

En hier moesten we om 08.00 uur zijn... Erg fijn wanneer je om 01.00 thuis komt en er dan nog achterkomt dat de zomertijd begint... nog één uurtje minder slaap dus. En dan mag je ook nog eens 3 uur lang in een bus zitten met 'Mister Bones', onze Tour Guide... Maar het was het zeker waard. Wilsons Prom is het meest zuidelijke puntje van Victoria en het op één na oudste nationale park van Australië. Voor mij was dit ook de plek waar ik voor het eerst in mijn leven een Kangoeroe in het wild heb gezien! De uitzichten hier zijn absolutely stunning. We zagen een prachtig heuvellandschap vol met groene bomen, rotsen en prachtige stranden met een azuurblauwe zee. Ten slotte hebben we nog een wandeling gemaakt over Squeaky Beach. Een prachtig wit strand met een nog mooier uitzicht over de prachtig blauwe zee met in de verte rotsen die onder de zeespiegel Wilsons Prom nog steeds met Tasmanië verbindt.

Voor zover mijn dagen in en om Melbourne. Het was tijd voor een nieuwe bestemming, Sydney! Na mijn geweldige verblijf in Melbourne ben ik samen met Lynn naar Sydney gegaan. Zij is Au-Pair in Melbourne maar had een weekje vrij, dus; tijd om Sydney te gaan verkennen. De eerste dag hadden we uitgetrokken om Musea te bekijken. Dit deden we samen met een oude bekende, namelijk Lily uit Canada. Super leuk om haar nog even te zien! Zij zou de volgende dag terug naar huis vliegen. Aan het eind van de dag waren Lynn en ik helemaal uitgeput en konden we EIN-DE-LIJK inchecken in ons hostel. Maar mijn god, hier hadden we niet goed over nagedacht. In het kader van 'geld besparen op een hostel' hadden we een kamer met 14 personen geboekt. Dit was toch wel even schrikken en we kwamen tot de conclusie dat we het toch wel hadden onderschat. Woopsie. Het rook niet écht heel erg prettig hier, de bedden kraakten bij elke zucht die je uitblies en daarnaast konden we heerlijk genieten van het geluid van een 100-jaar oude ventilator aan het plafond. Ondanks dit hebben we toch redelijk geslapen en waren we de volgende ochtend al weer vroeg uit de veren.

We zijn eerst naar Mrs. Macquires Point gelopen. Hier hadden we een prachtig uitzicht op het beroemde Opera House en de Harbour Bridge (wanneer je All You Need is Love kijkt ken je deze zeker!). Daarna besloten we met de Ferry naar Manly te gaan. Dit is een buitenwijk van Sydney. Manly staat bekend om zijn mooie stranden, goede surfcondities en is een echte toeristische trekpleister. Hier hebben we dan ook van geweldige uitzichten over de zee mogen genieten. Wel met windkracht 120 trouwens, maar toch. Bij het informatiepunt in Manly hadden we een kaart gekregen waarop nog een looproute stond naar het noordelijk punt. Leuk, dachten we. Doen we even, dachten we. Nou, ten eerste konden we het startpunt al niet vinden. Uiteindelijk bleek dit bij een hek te zijn, maar aangezien deze dicht was dachten wij dat we er niet doorheen konden. Gelukkig uiteindelijk gevonden en een prachtige route gelopen. Het was trouwens echt bloedje heet en we zweetten ons kapot. We waren dan ook erg blij dat we bij het eindpunt waren en we met de bus terug konden... WRONG. Helaas, de bus reed niet meer terug. Dus onze enige optie was weer terug lopen.... nou ongeveer 1,5 uur teruglopen dus. Ik zeg je eerlijk, ik scheet hem wel een beetje. Het was ondertussen namelijk al half 6 en het zou niet héél lang duren voordat het donker werd. Had ik trouwens al verteld dat we hadden afgesproken om deze hele dag geen Google Maps te gebruiken? Kwam dus echt heel goed uit nu, máár we hebben het niet gebruikt én zijn voor het donker terug in Manly aangekomen! Hulde aan ons :)

De dag hierop zijn we met de trein naar de Blue Mountains geweest. Dit is een gebergte in New-South Wales. De dichte eucalyptusbossen geven de lucht een blauwe gloed, vandaar ook de naam 'Blue Mountains'. Ook de uitzichten hier waren echt prachtig. Op dat moment voelden wij ons zo dankbaar dat we op deze prachtige plek mochten zijn en we hebben er dan ook intens van genoten. Tijdens onze hike hebben we trouwens ook nog een slang gezien, maar deze zat lekker weggekropen in een soort 'cave'. Maar toch, we hebben er een gezien!! Helemaal leuk, zolang ze niet te dichtbij komen dan..
De volgende dag zijn we naar Bondi Beach gegaan. Dit is eigenlijk helemaal geen groot strand maar is bekend geworden als startpunt van de Australische strand- en surfcultuur. En uiteraard door het programma dat de meeste van ons hebben gezien, Bondi Rescue! Ik vond het dan ook heel tof om het een keer in het echt te zien. Het water lag helemaal vol met surfers en dit was dan ook helemaal het plaatje dat ik in mijn hoofd had. Hoewel Bondi Beach echt wel mooi is, is de coastal walk van Bondi naar Coogee nog veel mooier. Hoogtepunt van deze walk was voor ons het spotten van een baby zeehondje. Deze was lekker in het zonnetje aan het chillen op de rotsen. Zo schattig!!

(hang on... we zijn er bijna!!)
Zondag was de laatste dag van Lynn in Sydney en we zijn toen naar Watson Bay geweest. Dit is net als Manly een buitenwijk van Sydney, maar dan een stuk kleiner. Het weer viel helaas erg tegen en eigenlijk was hier ook niet heel veel te beleven. Hierop besloten we dan ook terug naar het hostel te gaan, hier nog een beetje te chillen en daarna hebben we afscheid genomen. Lynn ging terug naar Melbourne en ik zou naar een ander hostel gaan. Het afscheid is trouwens niet van hele lange duur. We zijn namelijk van plan om in November samen farmwork te gaan doen, exciting!! :)  Anyways, ik naar mijn nieuwe hostel. Wat een verademing! Lekker met zijn 4en op een kamer ipv van 14. Achteraf is het allemaal reuze meegevallen maar nee, toch maar niet meer. Aangezien we de afgelopen week erg veel hebben ondernomen heb ik de dagen hierna niet heel veel meer gedaan. Maandag heb ik de hele dag met mijn luie reet op het strand gelegen en dinsdag heb ik de stad nog een beetje verkend en ben ik nog gaan shoppen.

Aangezien ik het hier in Sydney wel een beetje heb gezien, ben ik gaan nadenken over waar ik naartoe wilde gaan. Toen zag ik een berichtje op Facebook van een Nederlands meisje dat met de auto naar Darwin wilde reizen. Darwin is helemaal in het Noorden en ik zit momenteel in het Zuiden. Wanneer je naar Darwin gaat dan rijd je dus echt helemaal door de outback. How exciting?! Ik heb haar dus een berichtje gestuurd en ze had nog een plekje over :) Het leek mij toch wel fijn om elkaar al een keer gezien te hebben dus ik stelde dan ook voor om nog een keer af te spreken. Ze vertelde mij dat ze de dag daarop met de auto naar de Blue Mountains ging en vroeg of ik zin had om mee te gaan. Natuurlijk had ik daar zin in! Ik was er weliswaar al eens geweest maar het is daar zo gigantisch dat je nóóit alles in één keer kan zien. Dus hoppa, de volgende dag zat ik met Merle in de auto naar de Blue Mountains. En inderdaad, ik heb een hele andere kant van het gebergte mogen zijn. Wéér zo ontzettend mooi! Deze keer zijn we ook gestopt bij de 'Three Sisters'. Dit is een bekende rotsformatie in de Blue Mountains. Over deze rotsformatie bestaat een volksverhaal. Deze legende vertelt dat drie zussen verliefd werden op drie mannen van een andere stam. Dit was echter volgens hun wet verboden en hierop ontstond dan ook een gevecht. Om de zussen te beschermen veranderde een wijze ze in steen. Helaas overleed de wijze tijdens het gevecht en kon niemand ze ooit meer terug veranderen....Ik denk echter dat deze rotsen gewoon zijn ontstaan door erosie hoor, maar het andere verhaal klinkt toch wel wat spannender ;) Afijn, het was een erg leuke dag en we hebben dan ook besloten dat we gezellig samen met nog een andere jongen de roadtrip gaan maken!

Oké, we zijn nu bij vandaag aangekomen dus nog even volhouden en dan zit het lezen erop. Ik ben trouwens echt trots op je als je al tot zover bent gekomen! :)

Vandaag heb ik voor het eerst in mijn leven Koala's gezien en wat waren ze schattige! Samen met een ander meisje, Lianne, ben ik vandaag naar het Koala Park Sanctuary geweest. Dit is geen dierentuin maar een opvangcentrum. Ze leven hier in een 'peaceful Australian Rainforest environment'. En wat was het leuk! We hebben hier kangoeroes eten mogen geven en hebben geknuffeld met koala's. Wat een schattige, luie dieren zijn het! Ze slapen tussen de 18 en 20 uur per dag. Wat ze de rest van de tijd doen? Eten. Wat een luizenleventje hé? Ze eten ongeveer 1 kilo blad per dag! En hier halen ze dan ook het vocht uit. We hebben ons hier prima vermaakt en rond een uur of drie zijn we weer terug gegaan naar de stad. Hier hebben we aan de haven nog een lekkere cocktail gaan drinken en 's avonds hebben we bij een Aziatisch restaurant heerlijk gegeten! Best.Curry.Ever.

Morgen begint mijn trip naar Darwin en wat heb ik er zin in! We gaan eerst nog iemand ophalen in Adelaide en dan gaan we het Noorden maar eens verkennen!

Lieve mensen, bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik zal beloven dat de volgende een stuk korter zal zijn en ik hem ook eerder zal schrijven. De foto's zal ik er later nog opzetten!

Liefs.

Denise

P.S.  Sorry als er taalfouten in staan maar het is gewoon echt te lang om alles nog een keer te controleren. Ik ben lui :) En het is hier al twaalf uur. Dus ik ben ook moe.

1. Els:
    12 oktober 2017
    Leuke blog Denise 😃 altijd leuk om te lezen nu de foto's nog😜. Veel plezier met je reis naar Darwin goed uitkijken ❤️😘
  2. Janneke:
    12 oktober 2017
    Gaaf verhaal Denise, heel veel bekende dingen. Gelukkig ontmoet je veel leuke en gezellige mensen. En ben je volop aan het genieten.
    Heel veel plezier tijdens je trip naar Darwin. Geniet van de outback want dat is echt magisch.
    En blijf rondom de uluru, Olga's en kings canyon ff hangen. slapen in een swag is geweldig.

Geniet ervan.
    X Janneke
  3. Marijn:
    12 oktober 2017
    I did it! Gelukkig heb ik vakantie dus had alle tijd ;-)

Leuk verhaal hoor! Veel plezier met de road-trip naar Darwin.

Groeten uit het zonnige Gran Canaria, ook van Macha ;-)

Marijn
  4. Tonnie Aarts:
    12 oktober 2017
    Fijn dat je ook al leuke mensen ontmoet hebt😉😉
  5. Marlou:
    12 oktober 2017
    Goed om te lezen dat het lekker gaat
    Xxxx
  6. Lisette:
    12 oktober 2017
    Prachtig verhaal Denise, ik heb al veel foto's gezien die je je moederke gestuurd hebt. Wat heb je toch al mooie dingen gezien.Groetjes van ons en geniet van je reis naar Darwin xxx.
  7. Nel:
    12 oktober 2017
    Leuk om te leze daarzijn heel veel pekjes waarwij zijn zijn geweest. Ja ben jaloers geniet er lekker van
  8. Ria stadhouders:
    12 oktober 2017
    Nou Denise, wat een onderneming, GEWELDIG!!! Een prachtig verhaal, ik kijk uit naar je volgende avontuur, have fun en goed uitkijken. Xxx
  9. Roos van Dommelen-Manuputty:
    12 oktober 2017
    Nou phffff zeker lang verhaal!! Maar wel geweldig om te lezen wat jij meemaakt! Heel veel plezier verder en pas goed op jezelf!!
  10. Ingeborg:
    12 oktober 2017
    Wat leuk om te lezen Denise. Heel veel plezier nog. Op naar nog meer nieuwe herinneringen maken.
  11. Yvonne:
    12 oktober 2017
    Geweldig om te lezen Denise, zeker niet saai! Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Fijn dat je het naar je zin hebt.. goede reis naar het noorden x
  12. Cindy Mansens:
    12 oktober 2017
    Wat een leuk verhaal om te lezen en ja ook ik heb hem helemaal gelezen. Wat gaaf allemaal! Veel plezier met het verder ontdekken van alles!
  13. Walther:
    12 oktober 2017
    Mooi verslag, ik heb het met veel genoegen gelezen, nog veel plezier met je geweldige reis.
  14. Robin:
    12 oktober 2017
    Jeeej eindelijk je eerste verslag🤗 Van mij mogen ze allemaal zo lang zijn! Je doet het geweldig schatje en wat een gave dingen heb je al gedaan en gezien. Ik ben benieuwd naar je roadtrip verhalen en de rest van deze waanzinnige reis😘 Love you x
  15. Linda:
    12 oktober 2017
    Haha, applaus voor mezelf, ik heb het helemaal gelezen! 😂
    Uiteraard ook applaus voor jou, super verhaal hoor! Was uiteraard al van alles op de hoogte, maar heel leuk om het nog eens te lezen. Ga lekker genieten van je volgende avontuur richting Darwin en take care liefje!
    Knuffel van Ruud en jouw Peetje 😘❤️
  16. José:
    12 oktober 2017
    Inderdaad even voor gaan zitten....wat mooi geschreven en wat heb je al veel gezien! Geniet ervan meisje, liefs José Xxx
  17. Elly en Willem colijn:
    12 oktober 2017
    Wat leuk Denise om al die prachtige verhalen te lezen.👍 En wat heb je in zo' n korte tijd al allemaal gedaan en gezien. Ongelofelijk. Wat zul je straks een hoop herinnering hebben. Geweldig. Blijf genieten en nu naar.....Darwin. 😍 Groetjes ons. Xx
  18. Yvonne Schaerlaeckens:
    12 oktober 2017
    Hoi Denise, dankjewel dat we een beetje met je mee op avontuur mogen. Ik zie al uit naar het volgende verhaal.
    Have fun and take care xxx
  19. Dvd volger:
    13 oktober 2017
    Meeeeer!!! Goed bezig scheet,
    ENJOY <3
  20. Denise van Dommelen:
    13 oktober 2017
    Ik kan helaas niet apart reageren op jullie reacties. Maar super bedankt en echt heel leuk hoe jullie reageren! Hele lieve reacties ❤️ Bedankt!!
  21. Hayat:
    14 oktober 2017
    Ik heb genoten van je verhaal!!! Laat ons niet te lang wachten!❤️❤️❤️ Miss you
  22. Margriet:
    14 oktober 2017
    KANJER.
  23. Robin:
    19 oktober 2017
    Gaaf hoor Denise!! Je hebt in korte tijd al heel wat beleefd als ik het zo lees. Geniet van alle dingen die nog komen!